Start
Producten
Referenties
Cursussen
BrainCandy
MeetMusic
Route
Info

Meet Music

De website van Meet Music kan je hier vinden 

 

Sinds maart 2004 verschijnen mijn colums over geluid en toepassingen in het magazine Meet Music.

Je kan op deze pagina een aantal extra beschrijvingen en geluidsfragmenten vinden.

 

     Veel plezier.

 

 

1. Sinus

 

Om de stellingen van deze maand nog wat kracht bij te zetten, heb ik een geluidsfragment gemaakt waarbij je een 440 Hz sinusgolf, en 3 gesamplede instrumenten met name de hobo, viool en trompet kan horen ( elk op dezelfde toonhoogte A5 ).  Daarna heb ik deze 4 fragmenten door een 600 Hz hoog-affilter ( 18 dB/octaaf ) gestuurd.  De herwerkte instrumenten staan niet in chronologische volgorde, zodanig dat jullie zelf, mits aandachtig luisteren, de instrumenten kunnen herkennen. 

 

SAMPLE

 

 

De zuivere 440 Hz sinusgolf blijft onveranderd, maar bij de drie instrumenten stellen we in eerste instantie niet alleen een gevoelig volumeverlies vast, maar het valt vooral op dat we die drie instrumenten praktisch niet meer van elkaar kunnen onderscheiden.  Het groot volume verlies toont aan dat heel wat van de energie naar de boventonen gaat, en dit verschilt van instrument tot instrument.  De viool is nog vrij goed hoorbaar, maar vooral bij de trompet is de “drop” groot.  Uiteindelijk blijkt de viool nog het makkelijkst te onderscheiden en dat enkel alleen door de …. .

 

 

Tekst 1

 

 

2. Harmonischen en fase

 

            

 

 

 

In figuur 1.11 zien we een signaal dat uit 2 frequenties bestaat, 1 met lage tonen en 1 met hoge tonen.  Op de websites staat een 2de sample met een 440 Hz en een 7,5 kHz sinusgolf.  Breng een luidspreker zijdelings op ongeveer 1 m van een reflecterend vlak of muur en ga op ongeveer 80 cm voor de luidsprekers staan. 

SAMPLE

Start de opname en beweeg lichtjes met je hoofd, je zal horen dat de kleinste verplaatsing van je hoofd resulteert in een volumeverandering van de 7,5 kHz toon als gevolg heeft, voor een verandering in de lage tonen moet je echt wel goed zoeken om het geluid gedeeltelijk in tegenfase te krijgen.  Dit heeft te maken met de korte golflengte van de 7,5 sinus : die is 4,58 cm ( 344m/s / 7500 ).  Dan kan je besluiten dat elke 2,29 cm het geluid uitfase staat.

 

 

 

 

Tekst 2

 

 

3. Decibels

 

Mooi al die theorie, maar hoe nemen wij die verschillen waar ?  Daarvoor heb ik op de website 3 geluidsfragmenten geplaatst waarbij het niveau van een ruisgenerator in verschillende stappen afneemt.  In het 1ste  fragment heeft de ruis een afname van 3 dB.  Aangezien we hier spreken over vermogen staat de –3 dB stap gelijk aan een halvering van het geluid.  In het 2de fragment hoor je stappen van 1 dB.  Dit is net de grens van het waarneembare.  In het 3de fragment gebruiken we stappen van 0,3 dB.  Het is maar na verloop van tijd dat je echt beseft dat het niveau afneemt.

 

Tekst 3

 

 

4. Het oor

 

Trommelvlies, hamer, aambeeld, stijgbeugel wat heeft dat nu allemaal te maken met muziek of het goed afmixen van een song ?

 

Tekst 4

 

 

5. Het binnenoor

 

Nog meer details maar uiteindelijk wel heel belangrijk

 

Tekst 5

 

 

6. Ooriëntatie

 

Of hoe ons oor en andere zintuigen ons voor de gek houden

Tekst 6

 

 

7. Lokaliseren - een experiment

 

Op zoek naar het laagst mogelijke geluidsdruk

Tekst 7